- Analitycy oczekują ożywienia w branży samochodowej w 2014 r.
- Chiny: sprzedaż aut wzrosła o 16%
W 2013 r. ze sprzedanych 83 mln aut, co czwarte trafi do Chin - 10 najpopularniejszych aut świata 2013
Ford Focus 1,1 mln / Toyota Corolla 1 mln / Volkswagen Jetta 906 tys.

---
Prognozy dla produkcji pojazdów samochodowych na najbliższy rok są dobre,
a jej wzrost powinien sięgnąć 20% rok do roku w I półroczu 2014 - wynika
z raportu ISR PARP oraz Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej.
w ramach projektu Instrument Szybkiego Reagowania (ISR) we współpracy z Małopolską
Szkołą Administracji Publicznej (pod kierownictwem prof. Jerzego Hausnera - PAP) wynika,
że w obu działach - produkcji pojazdów samochodowych (PKD 29, m.in. samochody i autobusy,
przyczepy i naczepy) i w dziale produkcja pozostałego sprzętu transportowego (PKD 30, m.in.
stocznie, produkcja taboru kolejowego i tramwajów) produkcja nie powinna już spadać.
Jednak stopień zagrożenia upadłością znajduje się wciąż w strefie ostrzegawczej (samochody)
Jednak stopień zagrożenia upadłością znajduje się wciąż w strefie ostrzegawczej (samochody)
i wysokiej (pozostały sprzęt transportowy)" - napisano w przesłanym PAP raporcie.
Cytowany w raporcie Michał Bonin z PARP, koordynator projektu ISR zaznacza, że prognozy
Cytowany w raporcie Michał Bonin z PARP, koordynator projektu ISR zaznacza, że prognozy
dla produkcji pojazdów samochodowych na najbliższy rok są dobre. Dodaje, że po okresie
znacznych spadków produkcji odnotowanych w 2012 oraz na początku 2013 roku, wzrost
powróci i powinien sięgnąć 20 procent (rdr) w I półroczu 2014.
Z raportu wynika, że prognozowany stopień zagrożenia upadłością dla tego działu w bieżącym
Z raportu wynika, że prognozowany stopień zagrożenia upadłością dla tego działu w bieżącym
roku będzie na podobnym poziomie jak w 2012, co dla branży oznaczać będzie stabilizację sytuacji
w perspektywie do końca 2014 roku.
"Dobre prognozy dla działu PKD 29 są ważne ze względu na jego istotny udział z zatrudnieniu.
"Dobre prognozy dla działu PKD 29 są ważne ze względu na jego istotny udział z zatrudnieniu.
Pracuje w nim ponad 150 tys. osób, w tym 130 tys. w dużych przedsiębiorstwach" - napisano
w raporcie.
Autorzy raportu zaznaczają, że dział "produkcja pozostałego sprzętu transportowego" (PKD 30)
Autorzy raportu zaznaczają, że dział "produkcja pozostałego sprzętu transportowego" (PKD 30)
od wielu lat ma poważne kłopoty finansowe i wysoki stopień zagrożenia upadłością.
"Jego znaczenie dla rynku pracy jest jednak mniejsze - zatrudnionych jest w nim ok. 40 tys. osób,
"Jego znaczenie dla rynku pracy jest jednak mniejsze - zatrudnionych jest w nim ok. 40 tys. osób,
w tym ponad 31 tys. w dużych przedsiębiorstwach. Według Raportu ISR kondycja firm w tym
dziale polepsza się" - napisano.
Cytowany w raporcie Jarosław Kaczmarek, kierujący mikroekonomiczną częścią Raportu ISR
wskazuje, że prognozowany stopień zagrożenia upadłością wśród przedsiębiorstw w tym dziale
dla bieżącego roku powinien być niższy niż w 2012, co wskazuje na zmniejszenie zagrożenia
upadłością w horyzoncie do końca 2014 roku, jednak przy utrzymywaniu się go na relatywnie
wysokim poziomie ok. 35%
"Poprawa sytuacji w tym dziale widoczna jest również w prognozowanym przez zespół ISR
"Poprawa sytuacji w tym dziale widoczna jest również w prognozowanym przez zespół ISR
wzroście produkcji do nawet 8-10% (rdr) na koniec I półrocza 2014" - napisano.
za / PAP
-----
za / PAP
-----
Powiązane:

___

___
Chiny: sprzedaż aut wzrosła o 16%
Sprzedaż samochodów osobowych wzrosła w Chinach w listopadzie 2013 r. o 16% do 1,7 mln
sztuk / Poinformowało stowarzyszenie producentów. Mediana prognoz analityków wynosiła
1,69 mln. Wzrost sprzedaży to m.in. zasługa poprawy wyników japońskich producentów:
Toyoty, Hondy i Nissana. Rok temu auta japońskich spółek sprzedawały się słabo z powodu
bojkotu politycznego spowodowanego sporem terytorialnym Chin i Japonii.
za / Puls Biznesu
------

W 2013 r. ze sprzedanych 83 mln aut, co czwarte trafi do Chin
Co czwarty sprzedany w tym roku samochód osobowy i dostawczy będzie kupiony
Co czwarty sprzedany w tym roku samochód osobowy i dostawczy będzie kupiony
w Chinach - wynika z raportu firmy doradczej KPMG. Do Państwa Środka trafi 21 mln
z 83 mln sprzedanych pojazdów
Jak wynika z raportu KPMG "Global Automotive Retail Market", sprzedaż aut na światowym
Jak wynika z raportu KPMG "Global Automotive Retail Market", sprzedaż aut na światowym
rynku napędzać będzie popyt w Brazylii, Rosji, Indiach i Chinach.
Z ok. 83 mln samochodów, które według KPMG będą sprzedane w tym roku, najwięcej - bo
Z ok. 83 mln samochodów, które według KPMG będą sprzedane w tym roku, najwięcej - bo
21 mln - pojazdów zostanie sprzedanych w Chinach, które odpowiadają za 25% światowego
rynku. 22% światowej sprzedaży przypada na region Ameryki Północnej, gdzie nabywców
w tym roku znajdzie 18 mln pojazdów. Trzecim co do wielkości rynkiem jest Europa Zachodnia,
w której sprzedaż sięgnie 12,6 mln aut (15% światowej sprzedaży). Indie i kraje ASEAN, czyli
Azji Południowo-Wschodniej, odpowiedzialne są za 9% światowej sprzedaży - w br. sprzedanych
tam będzie 7,1 mln pojazdów.
Zdaniem autorów raportu sprzedaż samochodów w krajach rozwijających się nadal będzie rosła,
Zdaniem autorów raportu sprzedaż samochodów w krajach rozwijających się nadal będzie rosła,
a co za tym idzie - zwiększać będzie się też sprzedaż światowa. W najbliższych latach światowy
rynek samochodów osobowych i dostawczych będzie zdaniem autorów raportu rósł średnio
5,1% rocznie, do 118 mln sprzedanych aut w 2020 roku. Motorem wzrostu mają być przede
wszystkim Chiny, Indie i kraje ASEAN, Ameryka Południowa oraz Europa Wschodnia.
Chiński rynek samochodów osobowych i dostawczych ma rosnąć przez najbliższe siedem lat
Chiński rynek samochodów osobowych i dostawczych ma rosnąć przez najbliższe siedem lat
w średnim tempie 7,4% rocznie. Do 2020 roku Chiny zwiększą swój udział w globalnym rynku
do 29%, ze sprzedażą sięgającą 34,7 mln sztuk. Drugim najszybciej rozwijającym się regionem
mają być Indie i kraje ASEAN. W 2020 roku sprzedaż na tych rynkach sięgnie łącznie 14,7 mln
sztuk - wynika z raportu.
Wzrost sprzedaży samochodów na rynkach rozwiniętych, jak Europa, czy Stany Zjednoczone,
Wzrost sprzedaży samochodów na rynkach rozwiniętych, jak Europa, czy Stany Zjednoczone,
będzie - według autorów raportu - odrabianiem strat po kryzysie. W Europie Zachodniej rynek
samochodów osobowych i dostawczych maleje od 2008 r., ale w najbliższych latach powinien
notować wzrost średnio o 3,8% rocznie. Jak wynika z analizy KPMG, powrót do sprzedaży
powyżej 16 mln sztuk, czyli poziomu porównywalnego do lat przed kryzysem uda się osiągnąć
prawdopodobnie dopiero około 2020 roku.
W Ameryce Północnej większość strat wywołanych kryzysem już udało się odrobić.
W Ameryce Północnej większość strat wywołanych kryzysem już udało się odrobić.
W najbliższych siedmiu latach rynek ten ma rosnąć średnio o 2% rocznie, a sprzedaż
samochodów osobowych i dostawczych w 2020 roku może sięgnąć 20,7 mln sztuk.
- Najsłabsze perspektywy mają Japonia i Korea Południowa – na tych rynkach nawet
w dłuższym okresie trudno oczekiwać wzrostu. Najbardziej prawdopodobny scenariusz
do 2020 roku to spadek sprzedaży średnio o 1,1% rocznie - poinformowało KPMG.
78% samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych na świecie to marki
78% samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych na świecie to marki
producentów pochodzących z USA, Europy Zachodniej, Japonii i Korei Płd. Do 2020 roku
ich udział prawdopodobnie zmaleje, jednak wciąż 75% sprzedanych pojazdów pochodzić
będzie od producentów z dojrzałych rynków. Chińscy producenci mogą w ciągu siedmiu
lat zwiększyć swój udział światowym rynku z 12,4% do 15,5%
za / PAP
za / PAP
Napędzany przez popyt w Chinach i na innych rynkach azjatyckich, Ford Focus może
zakończyć 2013 r. jako najpopularniejszy samochód na świecie, wynika z danych firmy LMC
Automotive, na które powołuje się portal amerykańskiego magazynu "Forbes".
W 2012 r. Focus zepchnął z fotela lidera Toyotę Corollę, która w tegorocznym rankingu
W 2012 r. Focus zepchnął z fotela lidera Toyotę Corollę, która w tegorocznym rankingu
jest druga. W dziesiątce najchętniej kupowanych aut dominują małe pojazdy. Według
przewidywań LMC Automotive w czołówce listy znajdą się aż trzy modele niemieckiego
koncernu Volkswagen.
10 hitów globalnej sprzedaży
miejsce / model / liczba sprzedanych sztuk w zaokrągleniu
10 hitów globalnej sprzedaży
miejsce / model / liczba sprzedanych sztuk w zaokrągleniu
1. Ford Focus 1,1 mln
2. Toyota Corolla 1 mln
3. Volkswagen Jetta 906 tys.
4. Hyundai Elantra 866 tys.
5. Chevrolet Cruze 729 tys.
6. Toyota Camry 728 tys.
7. Volkswagen Golf 720 tys.
8. Ford Fiesta 705 tys.
9. Honda CR-V 698 tys.
10. Volkswagen Polo 686 tys.
za / Forbes
2. Toyota Corolla 1 mln
3. Volkswagen Jetta 906 tys.
4. Hyundai Elantra 866 tys.
5. Chevrolet Cruze 729 tys.
6. Toyota Camry 728 tys.
7. Volkswagen Golf 720 tys.
8. Ford Fiesta 705 tys.
9. Honda CR-V 698 tys.
10. Volkswagen Polo 686 tys.
za / Forbes