sobota, 28 grudnia 2013

Produkcja aut wzrasta / Raport PAP

Wybrane cytaty:
  • Analitycy oczekują ożywienia w branży samochodowej w 2014 r.
  • Chiny: sprzedaż aut wzrosła o 16%
    W 2013 r. ze sprzedanych 83 mln aut, co czwarte trafi do Chin
  • 10 najpopularniejszych aut świata 2013
    Ford Focus 1,1 mln / 
    Toyota Corolla 1 mln / Volkswagen Jetta 906 tys.
     

---
Prognozy dla produkcji pojazdów samochodowych na najbliższy rok są dobre, 
a jej wzrost powinien sięgnąć 20% rok do roku w I półroczu 2014 - wynika 
z raportu ISR PARP oraz Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej.

"Z najnowszych analiz prowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości 
w ramach projektu Instrument Szybkiego Reagowania (ISR) we współpracy z Małopolską 
Szkołą Administracji Publicznej (pod kierownictwem prof. Jerzego Hausnera - PAP) wynika, 
że w obu działach - produkcji pojazdów samochodowych (PKD 29, m.in. samochody i autobusy, 
przyczepy i naczepy) i w dziale produkcja pozostałego sprzętu transportowego (PKD 30, m.in. 
stocznie, produkcja taboru kolejowego i tramwajów) produkcja nie powinna już spadać.

Jednak stopień zagrożenia upadłością znajduje się wciąż w strefie ostrzegawczej (samochody) 
i wysokiej (pozostały sprzęt transportowy)" - napisano w przesłanym PAP raporcie.

Cytowany w raporcie Michał Bonin z PARP, koordynator projektu ISR zaznacza, że prognozy 
dla produkcji pojazdów samochodowych na najbliższy rok są dobre. Dodaje, że po okresie 
znacznych spadków produkcji odnotowanych w 2012 oraz na początku 2013 roku, wzrost 
powróci i powinien sięgnąć 20 procent (rdr) w I półroczu 2014.

Z raportu wynika, że prognozowany stopień zagrożenia upadłością dla tego działu w bieżącym 
roku będzie na podobnym poziomie jak w 2012, co dla branży oznaczać będzie stabilizację sytuacji 
w perspektywie do końca 2014 roku.

"Dobre prognozy dla działu PKD 29 są ważne ze względu na jego istotny udział z zatrudnieniu. 
Pracuje w nim ponad 150 tys. osób, w tym 130 tys. w dużych przedsiębiorstwach" - napisano 
w raporcie.

Autorzy raportu zaznaczają, że dział "produkcja pozostałego sprzętu transportowego" (PKD 30) 
od wielu lat ma poważne kłopoty finansowe i wysoki stopień zagrożenia upadłością.

"Jego znaczenie dla rynku pracy jest jednak mniejsze - zatrudnionych jest w nim ok. 40 tys. osób, 
w tym ponad 31 tys. w dużych przedsiębiorstwach. Według Raportu ISR kondycja firm w tym 
dziale polepsza się" - napisano.

Cytowany w raporcie Jarosław Kaczmarek, kierujący mikroekonomiczną częścią Raportu ISR 
wskazuje, że prognozowany stopień zagrożenia upadłością wśród przedsiębiorstw w tym dziale 
dla bieżącego roku powinien być niższy niż w 2012, co wskazuje na zmniejszenie zagrożenia 
upadłością w horyzoncie do końca 2014 roku, jednak przy utrzymywaniu się go na relatywnie 
wysokim poziomie ok. 35%

"Poprawa sytuacji w tym dziale widoczna jest również w prognozowanym przez zespół ISR 
wzroście produkcji do nawet 8-10% (rdr) na koniec I półrocza 2014" - napisano.

za / PAP

-----
Powiązane:

___
Chiny: sprzedaż aut wzrosła o 16%
Sprzedaż samochodów osobowych wzrosła w Chinach w listopadzie 2013 r. o 16% do 1,7 mln 
sztuk / Poinformowało stowarzyszenie producentów. Mediana prognoz analityków wynosiła 
1,69 mln. Wzrost sprzedaży to m.in. zasługa poprawy wyników japońskich producentów: 
Toyoty, Hondy i Nissana. Rok temu auta japońskich spółek sprzedawały się słabo z powodu 
bojkotu politycznego spowodowanego sporem terytorialnym Chin i Japonii.

za / Puls Biznesu
------

W 2013 r. ze sprzedanych 83 mln aut, co czwarte trafi do Chin

Co czwarty sprzedany w tym roku samochód osobowy i dostawczy będzie kupiony 




w Chinach - wynika z raportu firmy doradczej KPMG. Do Państwa Środka trafi 21 mln 
z 83 mln sprzedanych pojazdów

Jak wynika z raportu KPMG "Global Automotive Retail Market", sprzedaż aut na światowym 
rynku napędzać będzie popyt w Brazylii, Rosji, Indiach i Chinach.

Z ok. 83 mln samochodów, które według KPMG będą sprzedane w tym roku, najwięcej - bo 
21 mln - pojazdów zostanie sprzedanych w Chinach, które odpowiadają za 25% światowego 
rynku. 22% światowej sprzedaży przypada na region Ameryki Północnej, gdzie nabywców 
w tym roku znajdzie 18 mln pojazdów. Trzecim co do wielkości rynkiem jest Europa Zachodnia, 
w której sprzedaż sięgnie 12,6 mln aut (15% światowej sprzedaży). Indie i kraje ASEAN, czyli 
Azji Południowo-Wschodniej, odpowiedzialne są za 9% światowej sprzedaży - w br. sprzedanych 
tam będzie 7,1 mln pojazdów.

Zdaniem autorów raportu sprzedaż samochodów w krajach rozwijających się nadal będzie rosła, 
a co za tym idzie - zwiększać będzie się też sprzedaż światowa. W najbliższych latach światowy 
rynek samochodów osobowych i dostawczych będzie zdaniem autorów raportu rósł średnio 
5,1% rocznie, do 118 mln sprzedanych aut w 2020 roku. Motorem wzrostu mają być przede 
wszystkim Chiny, Indie i kraje ASEAN, Ameryka Południowa oraz Europa Wschodnia.
Chiński rynek samochodów osobowych i dostawczych ma rosnąć przez najbliższe siedem lat 
w średnim tempie 7,4% rocznie. Do 2020 roku Chiny zwiększą swój udział w globalnym rynku 
do 29%, ze sprzedażą sięgającą 34,7 mln sztuk. Drugim najszybciej rozwijającym się regionem 
mają być Indie i kraje ASEAN. W 2020 roku sprzedaż na tych rynkach sięgnie łącznie 14,7 mln 
sztuk - wynika z raportu.

Wzrost sprzedaży samochodów na rynkach rozwiniętych, jak Europa, czy Stany Zjednoczone, 
będzie - według autorów raportu - odrabianiem strat po kryzysie. W Europie Zachodniej rynek 
samochodów osobowych i dostawczych maleje od 2008 r., ale w najbliższych latach powinien 
notować wzrost średnio o 3,8% rocznie. Jak wynika z analizy KPMG, powrót do sprzedaży 
powyżej 16 mln sztuk, czyli poziomu porównywalnego do lat przed kryzysem uda się osiągnąć 
prawdopodobnie dopiero około 2020 roku.

W Ameryce Północnej większość strat wywołanych kryzysem już udało się odrobić. 
W najbliższych siedmiu latach rynek ten ma rosnąć średnio o 2% rocznie, a sprzedaż 
samochodów osobowych i dostawczych w 2020 roku może sięgnąć 20,7 mln sztuk. 
- Najsłabsze perspektywy mają Japonia i Korea Południowa – na tych rynkach nawet 
w dłuższym okresie trudno oczekiwać wzrostu. Najbardziej prawdopodobny scenariusz 
do 2020 roku to spadek sprzedaży średnio o 1,1% rocznie - poinformowało KPMG.

78% samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych na świecie to marki 
producentów pochodzących z USA, Europy Zachodniej, Japonii i Korei Płd. Do 2020 roku 
ich udział prawdopodobnie zmaleje, jednak wciąż 75% sprzedanych pojazdów pochodzić 
będzie od producentów z dojrzałych rynków. Chińscy producenci mogą w ciągu siedmiu 
lat zwiększyć swój udział światowym rynku z 12,4% do 15,5%

za / PAP
-------


10 najpopularniejszych aut świata 2013

Napędzany przez popyt w Chinach i na innych rynkach azjatyckich, Ford Focus może 
zakończyć 2013 r. jako najpopularniejszy samochód na świecie, wynika z danych firmy LMC 
Automotive, na które powołuje się portal amerykańskiego magazynu "Forbes".

W 2012 r. Focus zepchnął z fotela lidera Toyotę Corollę, która w tegorocznym rankingu 
jest druga. W dziesiątce najchętniej kupowanych aut dominują małe pojazdy. Według 
przewidywań LMC Automotive w czołówce listy znajdą się aż trzy modele niemieckiego 
koncernu Volkswagen.

10 hitów globalnej sprzedaży
miejsce / model / liczba sprzedanych sztuk w zaokrągleniu

1. Ford Focus 1,1 mln

2. Toyota Corolla 1 mln

3. Volkswagen Jetta 906 tys.

4. Hyundai Elantra 866 tys.

5. Chevrolet Cruze 729 tys.

6. Toyota Camry 728 tys.

7. Volkswagen Golf 720 tys.

8. Ford Fiesta 705 tys.

9. Honda CR-V 698 tys.

10. Volkswagen Polo 686 tys.


za / Forbes